header NLO Logo
HOME    CONTACT
  NLO ONDERZOEK LUISTERCIJFERS AUDIO/DISTRIBUTIE RECLAMEBEREIK PERS  
  NLO image home rechts image
balk 1000x30
lijn paginatitel ONDERZOEK
  Het Nationaal Luister Onderzoek (NLO) wordt uitgevoerd door GfK. Het luistergedrag wordt in een panel per kwartier gemeten met behulp van een radiolog (7.500 dagboeken per 2-maandelijkse periode).

Kwalitatieve veranderingen die de laatste jaren
in het radiologonderzoek zijn doorgevoerd:

Extra aandacht voor werving en begeleiding van allochtone respondenten.
Weging naar een onafhankelijke bron voor geclaimde luistertijd:
  de Media Standard Survey
Meting op alle dagen van het jaar
Het gebruik van gelijke logs over alle perioden
De mogelijkheid om het radiolog in te vullen op smartphone of tablet,
  naast de bestaande invulmethoden via laptop/PC en papier.

Voor een overzicht voor de timing van de invoering van de veranderingen alsmede het effect ervan, klik hier.

Daarnaast lopen er diverse tests met elektronische meettechnieken. Vanaf 2012 is er ruim twee jaar een meterpanel van 400 respondenten actief geweest, die gebruik maakte van de Telecontrol Mediawatch, een horloge dat automatisch geluid registreert. Met behulp van audiomatching software kan achteraf elektronisch worden vastgesteld of en naar welke radiozenders panelleden hebben geluisterd. De resultaten van dit meterpanel zijn onder meer gebruikt om inzicht te bieden in reclamebereik. Het reclamebereik wordt uitgedrukt in reclame-indexen, zie hiervoor ‘reclamebereik’.
In 2014, 2015 en eerste helft 2016 lopen er parallel aan het radiologonderzoek diverse tests voor het meten van radioluistergedrag op minuutniveau. Er wordt met name getest met apps op smartphones.
  NLO Baloon  
 
 
NLO footer